شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦ - 
1 2 3 4 5
 
منو اصلی
صفحه اصلي > پرسپتور 
 
 

                                                                   

                                                                             

 

مبانی تئوریک

نقشها،وظایف وتوانمندیهای مطلوب یک پرسپتور

 

با توجه به تعاریفی که از پرسپتور در بالا ارائه شد می توان وظایف اصلی یک پرسپتور را در چهار بخش ذیل تعریف نمود:

  • اطمینان یافتن از اینکه دانشجویان در فرصت­های یادگیری مناسب شرکت می­کنند.
  • پایش و سنجش پیشرفت دانشجو
  • ارائة بازخورد به هنگام به دانشجویان
  •  ایجاد یک جو یادگیری مثبت

همچنان که از وظایف فوق می توان استنباط نمود،پرسپتور علاوه بر نقشهای آموزشی معمول سایر مدرسین ،نوعی نقش مدیریت آموزشی را نیز با خود داشته وموظف است دانشجویان را تا دستیابی /عدم دستیابی به اهداف آموزشی از نزدیک همراهی نماید. پرسپتور موظف است، تلاش نماید تا با آشنا سازی دانشجویان در زمینه فرصتهای یادگیری  متنوع بخش بالینی ،آنها را در موقعیتهای یادگیری مطلوب قرار دهد، تا دستیابی دانشجویان به اهداف آموزشی ،بیش از پیش تسهیل شود.این تلاش در برنامه های آموزشی متنوع ،جایگاههای آموزشی مختلف وحتی محتوا وموضوعات آموزشی متفاوت ،ممکن است فعالیتهای متفاوتی را طلب نماید، لیکن در تمام این موقعیتها می توان ،توانمندیهای مطلوب یک پرسپتور آموزشی را  در چهار بخش مهارت­های ارتباطی، تحلیل دقیق، تبحر در تدريس و طبابت، ایجاد انگیزه در یادگیرنده، بشرح ذیل تعریف نمود:.

1.  مهارت­های ارتباطی: پرسپتور باید بتواند

·         دانش وسیعی را که در اختیار دارد به نمایش بگذارد،

·         مبنای تصمیم­گیری­ها و اقدامات خود را توضیح دهد،

·         سؤالات دانشجویان را به وضوح و با دقت پاسخ گوید،

·         نسبت به نظرات و عقاید متضاد باروی گشاده برخورد کند،

·         اطلاعات را با مفاهیم وسیعتری ارتباط دهد،

·         اهداف و انتظارات را به طور واضح منتقل کند،

·         توجه دانشجو را جلب نماید،

·         و یادگیری را خوشایند کند.

2.  تحلیل دقیق:  پرسپتور باید بتواند

·         ارزیابی صحیح از دانش، نگرش، و مهارت دانشجویان داشته باشد،

·         بطور مستقیم دانشجو زا تحت نظر داشته باشد،

·         باز خوردهای اثر بخش ارائه نماید،

·         و ارزشیابی­های عادلانه و خردمندانه­ای انجام دهد.

3.  تبحر در تدريس و طبابت:  پرسپتور باید بتواند

·         الگوی مناسب و اثر بخشی ارائه دهد،

·         تعامل ماهرانه­ای را با بیمار به نمایش بگذارد،

·         در ارتباط با موضوع، ایجاد علاقه نماید،

·         اطلاعات را به وضوح و بصورت سازماندهی شده ارائه نماید،

·         تجارب یادگیری را سازماندهی و کنترل نماید،

·         بین مسئولیت­های تدریس و کاربالینی خود تعادل برقرار نماید،

·         مسئولیت مناسبی به دانشجو واگذار نماید.

4.  ایجاد انگیزه در یادگیرنده:  پرسپتور باید بتواند

·         بر روی حل مسئله تأکید نماید،

·         موارد خاص بیماری را به مبانی و اصول عمومی تبدیل نماید،

·         شرکت فعال یادگیرنده را تقویت نماید،

·         در مورد تدریس و همچنین مراقبت از بیمار از خود اشتیاق و علاقه نشان دهد،

·         و یک رابطة حمایتی با دانشجوی خود برقرار نماید.

 

 

برنامه زمانبندی جلسات کارگاهها          لیست پرسپتور مراکز                      منابع آموزشی

 

پیوندهای مهم
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پایگاه اطلاع رسانی دولت

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی

تلفن : 23871 - 021
پست الکترونیک : info@sbmu.ac.ir
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.