• تاریخ انتشار : 1394/05/06 - 09:24
  • بازدید : 1069
  • تعداد بازدید : 60
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
روابط عمومی دانشکده:

بازنگری آیین نامه ارتقا در نشست روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک

نشست روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک با حضور دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه و جمعه 1 و 2 مردادماه در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.

نشست روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک با حضور دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه و جمعه 1 و 2 مردادماه در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت، دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر جرجانی رییس دانشکده پزشکی شهید بهشتی، دکتر امامی رئیس دانشکده پزشکی تهران، دکتر ناصری پور رئیس دانشکده پزشکی ایران، دکتر صبری رئیس دانشکده پزشکی اصفهان، دکتر هاشمی رئیس دانشکده پزشکی اهواز، دکتر شکوری رئیس دانشکده پزشکی تبریز، دکتر خویی رئیس دانشکده پزشکی مشهد، دکتر شکیب رئیس دانشکده پزشکی کرمان، دکتر خسروی رئیس دانشکده پزشکی شیراز و جمعی دیگر از مسئولین وزارت متبوع حضور داشتند ، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی ضمن خیرمقدم به اعضا و ابراز خرسندی از میزبانی این نشست، گزارشی از روند اجرایی و برنامه ریزی بعمل آمده جهت تدوین دستور کار این گردهمایی را ارائه نمود و اظهار امیدواری کرد با رهنمودهای مسئولین وزارت و صاحبنظران شرکت کننده در این جلسه ، بازنگری آیین نامه ارتقا به نحو مطلوبی انجام پذیرفته و چالش های موجود برطرف گردد.

در ادامه  نشست دکتر صدوقی معاون آموزش دانشگاه نیز ضمن خیرمقدم به اعضا با اشاره به اینکه آیین نامه ارتقا در قوانین و شاخص ها مشکل چندانی ندارد و بیشتر در مرحله اجرا دچار نقص است، اظهار داشت: شاخص های موجود در آموزش برخلاف شاخص های پژوهشی به راحتی قابل سنجش نیستند. وی افزود: روسای دانشکده های پزشکی، مدیران گروه ها و معاونین آموزشی باید با همکاری و همفکری یکدیگر تلاش نمایند با اصلاح شاخص های ارزیابی و اجرایی نمودن آن، مسائل و مشکلات کمی و کیفی در حوزه آموزش را حل نمایند.

معاون آموزشی دانشگاه در انتها اظهار امیدواری کرد در این نشست تصمیماتی اخذ شود که در نهایت به ارتقای کیفیت آموزش به خصوص در بحث اجرا بینجامد و نتایج پرباری را برای دانشگاه ها به ارمغان داشته باشد.

در ادامه دکتر لاریجانی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، هدف از تشکیل این جلسه را بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی باتاکید بر بخش آموزش عنوان نمود تا از این طریق دغدغه های موجود حل شود.

ایشان با اشاره به اینکه جمع حاضر جمعی با تجربه، صاحبنظر و ارزشمند برای حل پیچیدگی های مربوط به ارتقا در حوزه آموزش است اظهار داشت: دانشکده پزشکی مهمترین بخش دانشگاه از نظر کارایی و  تعداد اعضای هیئت علمی است که ارتباط علوم پایه و بالینی، امور درمانی و آموزشی بیمارستانها و گستردگی امور اجرایی آن گاه پیچیده و از اهمیت زیادی برخوردار است و در این جمع که روسای دانشکده های پزشکی در آن حضور دارند فرصت مناسبی برای بازبینی و تحلیل وضعیت و ارتقاء آموزش کشور و ارائه فیدبک محیطی مناسب است. وی افزود: تصحیح و تنظیم آیین نامه ها و مصوبات در قسمت آموزش نیاز به سهولت و سرعت بیشتری دارد که تمامی اعضا بایستی به صورت عملیاتی به آن نگاه کنند زیرا محور اصلی دانشگاه آموزش است و پژوهش نیز خارج از آموزش نیست و انتظار می رود تمامی اعضا بتوانند برنامه تحول آموزش پزشکی را نقد کنند، نظر دهند و به صورت معقول ، نگاهشان را به موضوع تغییر دهند.

دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود مبحث آموزش پاسخگو، گسترش آموزش براساس آمایش سرزمین، آموزش مجازی ، بین المللی سازی و آینده نگری در آموزش پزشکی را از سیاست های در حال بررسی وزارت متبوع دانست و بیان داشت: هدف از راه اندازی مرکز راهبردی شورای آموزش در وزارت متبوع ، تقسیم کار و واگذاری مسئولیت به دانشکده های پزشکی و گسترش آموزش مجازی با استفاده از کار تیمی است و باید به طور جدی دنبال شود و وزارتخانه از تمام مسئولیت های واگذار شده حمایت خواهد کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر محدود نمودن قطب های گسترده و پراکنده و افزایش هماهنگی میان قطب ها و جلوگیری از به هدر رفتن منابع خاطر نشان کرد: در این گردهمایی ها بایستی به دستورالعمل هایی دست یافت که چگونگی ارزیابی دانش آموختگان در زمان ارتقا را با استفاده از شاخص های عینی و ملاک و درصد های صحیح توضیح دهد. وی افزود: ابزار سنجش بایستی تداوم داشته باشد، همچنین در این جلسات می توان به مدل هایی دست یافت که کارایی اساتید را ارزیابی کند ، مدل هایی که قابل انعطاف و تعمیم به دانشگاه های دیگر نیز باشد زیرا نگاه ما باید فراتر از دانشکده های پزشکی باشد و این بازبینی باید در سطح کلان در حوزه پزشکی و غیرپزشکی به شکلی معقول انجام گردد.

دکتر لاریجانی در خاتمه فرهنگ سازی و توجه به مسائل فرهنگی، اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای و تعهد کاری را در بازنگری آیین نامه ارتقا مورد تاکید قرار داد.

لازم به ذکر است در نشست دو روزه روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک، درخصوص ماده 1 آیین نامه ارتقا (موضوع فرهنگی) ، ماده 2 آیین نامه ارتقا (موضوع آموزشی) ، ماده 3 آیین نامه ارتقا (موضوع پژوهشی) ، ماده 4 آیین نامه ارتقا (موضوع اجرایی) و ساختار کمیته های منتخب و جداول موجود گفتگو و تبادل نظر شد و تصمیماتی اتخاذ گردید.

  • گروه خبری : اخبار داخلی,اخبار دانشکده پزشکی
  • کد خبر : 21826
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب