روابط عمومی دانشکده:
تاثیر فرهنگ عاشورایی بر شیوه زندگی - (دکتر محمدعلی حیدرنیا-متخصص پزشکی اجتماعی)
(دکتر محمدعلی حیدرنیا-متخصص پزشکی اجتماعی)
تاثیر فرهنگ عاشورایی بر شیوه زندگی
(دکتر محمدعلی حیدرنیا-متخصص پزشکی اجتماعی)
پزشکی فرامدرن می گوید: جوامع و ملتها باید از همه داشته های تاریخی ، فرهنگی، مذهبی و ... خود در راستای ارتقای سطح سلامت مردم بهره گیرند. محرم و فرهنگ عاشورایی پدیده ای است که به شدت همه گیر و مورد علاقه و احترام مردم ایران می باشد و بستری را فراهم می کند که مردم می توانند با توجه به باورهای خود و شناخت صحیح از فرهنگ عاشورایی شیوه زندگی خود را اصلاح یا بهتر کنند. در شیوه زندگی سالم باید از صفات و خصوصیات بد دوری و صفات و خصوصیت خوب را تقویت کرد. بعنوان یک ایرانی شیعه حتی غیرشیعه خیلی زیباست که فرهنگ عاشورایی را که زندگی و خون امام حسین(ع) پشتوانه صحیح بودن آن است را درک کرده و در شیوه زندگی خود از آن بهره بگیریم.
دشمنان در طول تاریخ به لحاظ ترس از تاثیر فرهنگ عاشورایی در شیوه زندگی مردم، سعی در تحریف آن داشتند و چه بسا دوستان نادان نیز اقدام به تحریف اهداف فرهنگ عاشورایی نموده و این مکتب را تبدیل به یک مکتب گناه کارپرور نموده چراکه می گویند هرگناهی که کرده باشید کافی است که باعشق حسین آمرزیده شوید.
در ذیل هشت حدیث از مجموعه احادیث امام حسین(ع) ذکر می شود. خود قضاوت کنید که توجه به مفاهیم این احادیث و به کار گیری آن در زندگی روزمره چه تاثیر شگرفی در بعد اجتماعی شیوه زندگی ما حاصل می شود:
- جز به یکی از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسی که اصالت خانوادگی داشته باشد.
- هریک از دو نفری که میان آنها نزاعی واقع شود و یکی از آن دو رضایت دیگری را بجوید، سبقت گیرنده اهل بهشت خواهد بود.
- بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
- کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.
- از نشانه های عالم، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
- چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
- نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.
- از نشانه های خوشنامی و نیکبختی، همنشینی با خردمندان است.
در پشایان سخن خود را با گفتاری از استاد شهید مطهری در رابطه با شهادت امام حسین(ع) بعنوان مکتب الهام دهنده مصلحین نه مکتب گناهکاری زینت می بخشیم.
"امام حسین سه مرتبه شهادت دارد: شهادت تن به دست یزیدیان، شهادت شهرت و نام نیک به دست بعدیها بالاخص متوکل عباسی و شهادت هدف به دست اهل منبر. سومین بزرگترین مرتبه شهادت است و جمله ای که زینب(س) به یزید فرمود (کد کیدک واسع سعیک یعنی هر حیله ای داری بکار بر و هر کوششی توانی بکارگیر) شامل هر سه دسته می شود. مکتب امام حسین(ع) مکتب گناهکارسازی نیست بلکه ادامه مکتب انبیا است که در سوره شعرا ذکر شده و با تجدید ذکرش در هرسال و هروقت باید به صورت زنده ای باقی بماند، زیرا نبوت ختم شده و این مکتب به منزله منبع وحی و الهام انبیا است یعنی به پیامبران وحی می شده از طرف خدا که در مواقع لازم قیام کنند حالا مکتب حسینی باید وحی کننده و الهام دهنده مردان بزرگ باشد که بعدها به صورت مصلحین قیام می کنند نه به صورت انبیا زیرا نبوت ختم شده. هربرت اسپنسر به نقل از فروغی می گوید: بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدمسازی شرکت کنند یعنی مکتب صالح سازی بیاورند. مکتب حسین نه تنها مکتب گناهکارسازی نبود بلکه از صالح سازی هم بالاتر و مکتب مصلح سازی است."(حماسه حسینی- جلد دوم- صفحه 49)
نظر